De laatste week is voorbij gevlogen - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Femke Olthof - WaarBenJij.nu De laatste week is voorbij gevlogen - Reisverslag uit Santa Cruz, Verenigde Staten van Femke Olthof - WaarBenJij.nu

De laatste week is voorbij gevlogen

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

02 Juli 2017 | Verenigde Staten, Santa Cruz

Hier is alweer het laatste verslag van onze roadtrip door West Amerika.

Na de dagen aan de kust zijn we weer meer het binnenland ingetrokken. De temperatuur steeg meteen naar richting de 40 graden. We hadden een tussenstop ingepland in Reedley (een onbekend dorpje) en vanuit hier zouden we naar Sequoia, Kings Canyon en Yosemite rijden. Reedley is een dorpje waar veel Mexicanen wonen. We waren echte buitenstaanders en de sfeer was bijzonder. Bas en ik waren lekker aan het kaarten toen ineens ons autoalarm afging. Dan sta je toch even gek te kijken. Bas (de held) ging buiten kijken en daar stond een man bij een andere auto die zij dat hij geen Engels sprak. Het rare is dat het alarm helemaal niet makkelijk afgaat, ik heb namelijk een aantal keer aan de deur getrokken maar er gebeurde helemaal niks. Wij hebben dus geen idee wat er precies gebeurd is maar het was wel een beetje gek.

Onze kleren waren onderhand weer toe aan een wasbeurt dus wij zijn op zoek gegaan naar een wasserette. Eenmaal in de wasserette kwam de onhandigheid van Femke en Bas naar voren. Wij stopten onze kleren in wasmachines die het niet deden enzo ;). We beseffen ons nu ook weer hoe fijn het is om gewoon een eigen wasmachine en droger te hebben. Het was 40 graden in de wasserette en aangezien we onze kleren niet alleen durfden te laten hebben we een lekker potje gezweet! Nog even over het kaarten (pesten) trouwens; Bas wint altijd al 3 jaar lang en daarom vond ik het niet meer leuk om te doen maar deze vakantie heb ik heel wat keren van Bas gewonnen (whoehoe :D).

De volgende dag gingen we op weg naar Sequoia en Kings Canyon. Bas genoot ontzettend van de bergwegen met vele bochten waar je 55 mile mocht rijden (behoorlijk hard op zulke wegen), lekker scheuren!
De parken waren in 1 woord prachtig. We zijn eerst naar Hume Lake gereden en daarna hebben de Grant Tree en de Sherman Tree bezocht. Hoe indrukwekkend zijn deze enorme bomen! De meest bizarre boom heeft een diameter van 7 meter, is 83 meter hoog en +/-2200 jaar oud. Je voelt je een minuscuul klein mensje naast deze enorme bomen. Er was ook een (kleinere) omgevallen boom waar je doorheen kon lopen. Als ik me uitstrekte kon ik niet eens de bovenkant van de schors aanraken. En de geur in die bossen!?! Iedereen die mij kent weet dat ik van lekkere geurtjes hou. De geur die hier hing was echt zo ontzettend lekker. Een combinatie van bomen en bloemen denk ik. Ik heb de geur diep opgesnoven en opgeslagen in mijn geurdagboek ;). De parken lagen behoorlijk hoog (7000 feet) en de wandelingen waren daarom vrij pittig (minder zuurstof in de lucht). Gelukkig was de temperatuur in de parken aangenaam. Ik wilde heel graag Morro Rock beklimmen omdat je vanaf daar een heel mooi uitzicht zou hebben over de parken. Helaas was de weg afgesloten. We hadden echter al zoveel indrukken opgedaan deze dag dat het niet zo heel veel uitmaakte.
De terugweg duurde nog 2.5 uur dus al met al een lange maar heel bijzondere dag.

De volgende dag gingen we op weg naar Yosemite. In eerste instantie waren we nog niet zo onder de indruk. De uitzichten leken op Sequoia alleen dan net wat minder mooi. We wilden allereerst naar Glacier point rijden maar de parkeerplaatsen waren allemaal vol waardoor we alleen met een shuttlebus verder mochten. Toch gekozen om dit te doen omdat Glacier Point een van de mooiste punten van het park zou zijn. We moesten ontzettend lang wachten (4 bussen verder en ze reden maar 1 keer per kwartier) omdat het zo druk was. Het is trouwens ongelooflijk hoeveel toeristen en Amerikanen er in de parken rondrijden. Dit merk je vooral op de bekende plekken. De parken zijn zo groot dat je er op andere plekken weinig van merkt (wijdverspreid). Toen we bij Glacier Point kwamen begrepen we waarom er zulke goede verhalen over zijn. Het uitzicht was adembenemend sprookjesachtig. Twee enorme watervallen en de Half dome) en alles is zo ruig en groot. We zijn op een rots gaan zitten en hebben een tijd zitten genieten van het prachtige uitzicht. Vanaf boven kon je de vallei goed zien en daar wilden we ook nog graag heen. Met de auto naar Yosemite Valley gereden en ook daar was het ontzettend mooi. De vallei lijkt uit zo'n ouderwetse film te komen (in perfecte harmonie). Vanaf beneden kon je de watervallen beter zien. Wat een kracht heeft de natuur! Wat een mooie dag was dit!
Wij zijn vervolgens naar een dorpje gereden die tussen Yosemite en San Francisco in lag zodat we de volgende dag niet zo ver hoefden te rijden.

De volgende dag op weg naar San Francisco. Een beetje dubbel gevoel. We waren nieuwsgierig naar San Francisco maar het einde van onze reis kwam ook steeds dichter bij. Bas z'n laatste echte ritje in de auto, wat zal hij z'n auto missen! San Francisco heeft een hele ontspannen en leuke sfeer. Het deed ons een beetje denken aan Sydney.

We hadden in de avond een tour geboekt naar Alcatraz. Alcatraz ligt op slechts 2.2 km van San Francisco en je kunt dit ook zien liggen vanaf de baai. Het water is echter onwijs koud waardoor er waarschijnlijk nooit iemand levend ontsnapt is uit Alcatraz. De gevangenis was indrukwekkend. Er was een audiotour waarbij ook echte gevangenen en bewakers aan het woord kwamen. Het zien van de cellen en horen over de ontsnappingspogingen was bijzonder. Het is bizar dat er kinderen zijn opgegroeid op het eiland (familie van bewakers) en dat zij de gevangenen konden horen. Voor de gevangen was de locatie wreed want zij konen altijd de vrijheid zien (San Francisco) en zij hoorden op goede dagen ook muziek en stemmen van het vaste land maar zij konden nooit de vrijheid voelen.

Wij hadden een hop on hop off tour geboekt door San Francisco zodat we de stad konden leren kennen. De volgende dag zijn wij eerst downtown gegaan en zijn we gaan shoppen. Wat een enorme winkels! Bas en ik hebben 4 uur rondgelopen in 2 winkels (oeps haha). Nog wat leuke kleren gekocht als herinnering aan onze reis. ' S avonds zijn we naar pier 39 bij fishermans warf gegaan. Een hele drukke gelegenheid waar je veel souvenierswinkeltjes, eettentjes en vermaak hebt. Vanaf de baai kun je de Golden Gate Bridge en Alcatraz zien liggen. Wij hebben lekker bij een tentje aan de baai gegeten. Genieten!

De volgende dag hebben we de hele hop on hop off tour gedaan. Wij wilden natuurlijk bovenop de bus omdat je het vanaf daar het best kan zien. Het weer was echter niet zo best (maar 17 graden, wind en bewolkt) dus het was flink koud. De bustour duurde erg lang (steeds stoppen, wachten) dus we waren pas na iets van 3 uur bij de Golden Gate Bridge (hoogtepunt). Hoe dichterbij we kwamen hoe kouder het werd. Toen de brug eenmaal in zicht was, waren mijn lippen bijna blauw. Het was ontzettend gaaf om over de brug te rijden die bekend is van zoveel films. Onze gezichten waaiden bijna van onze hoofden af maar het was het waard! Daarna weer terug richting het motel, het was tijd om online in te checken voor onze terugreis. We zijn naar een locale bieb geweest om de boarding passes uit te printen.

Het einde van de reis was dichterbij dan ooit. Een beetje verdrietig hebben we de auto ingeleverd, onze laatste burger gegeten op het vliegveld en zijn we op weg gegaan naar huis. De vliegreis was nog spannend. De motoren van het vliegtuig wilden niet starten dus er moest externe hulp komen (nou ik kan je vertellen dan zit je niet meer zo lekker in het vliegtuig). Vervolgens hebben we veel turbulentie gehad tijdens de reis dus dat was best spannend. We hebben het gered gelukkig ;) en toen heeft mijn mams ons opgehaald vanaf Schiphol.

Een jetlag is aanwezig en we zijn bezig met het verwerken van alles wat we afgelopen maand hebben gezien. We zijn gister begonnen met het uitzoeken van foto's waarmee we een fotoboek kunnen samenstellen. Het valt nog niet mee want wat wat hebben we ontzettend veel mooie en leuke foto's. We zijn blijven steken op 300 foto's en een verdere selectie is haast niet mogelijk ;). We zijn nog volop aan het nagenieten van deze fantastische ervaring. Onze droomreis!!!

Morgen begint het echte leven weer maar wij kunnen waarschijnlijk nog heel lang teren op alles wat we meegemaakt hebben (en natuurlijk gaan we we sparen voor zo'n mooie reis ;))

Liefs Femke

• 02 Juli 2017 - 16:45

Lonneke:

Het zit erop. Het is voorbij. Maar wat een avonturen weer. Gekke wasserette verhalen, grote bomen en de golden gate bridge. Cool! 300 foto's selecteren is netjes hoor zus! Nu nog ff nagenieten. Xxx
    Ps. Bassie. Die corsa lijkt redelijk op die auto van daar. Zo weer aan gewend joh ;-)

• 04 Juli 2017 - 20:57

Ronald:

Lieve Fem en Bas, het is weer een prachtig verhaal. Ik hoop dat jullie hier een hele tijd op kunnen teren want zo'n reis kost flink wat centjes, dus jullie moeten weer flink sparen om nog zo'n reis te maken of gaan er nu eerst andere dingen gebeuren!!!!!!!!!! (huis, kindje ?????)
    Ik ben blij dat jullie weer veilig thuis zijn en geniet nu nog maar even na met het samenstellen van een fotoboek.

Liefs pap en mam